programma: Wunderlist

Ik houd van overzicht. Ik wil dingen groeperen en onderbrengen in mappen.
En als ik ergens mee bezig ben, dan houd ik ervan om daar to do lijstjes van bij te houden, eventueel met data erbij om mezelf aan mijn planning te houden. (Ik weet dat ik daar mijn schrijfkalender voor heb, maar extra ondersteuning kan geen kwaad natuurlijk.
Met dat op het oog wil ik jullie laten kennis maken met een programma dat ‘Wunderlist’ heet. Ik kan je eerlijk gezegd niet vertellen hoe ik eraan kwam, hoe ik achter het bestaan kwam. Maar ik heb het uitgeprobeerd en ik vind het best lekker werken.
Dus, bij dezen, een inleiding in wat het programma doet en kan. Ik zal hierbij voornamelijk focussen op hoe ik het gebruik en hoe ik denk dat het handig is voor schrijvers.
Het programma is te downloaden voor je desktop, maar ook als app op je telefoon. Een belangrijk voordeel dat je het op meerdere apparaten kunt gebruiken, al is dit in huidige tijden niet super uniek meer.
Het programma is gratis, maar heeft een premium versie. Bij het downloaden van de app kreeg ik automatisch een jaar gratis toegang tot de premium versie. Ik zal aan het eind van dat jaar eens moeten uitzoeken wat ik ga missen als ik weer op gratis over ga.
De desktop versie is iets handiger in gebruik dan de app, zoals veel desktop versies. Ik zal screenshots van de app gebruiken, aangezien de app wel datgene is dat je de hele dag bij je hebt.

wunderlistAls je het programma ‘binnen komt’ zie je een lijst met al je lijstjes. Je kunt een nieuwe lijst aanmaken en een aantal lijstjes in een map stoppen. Ik heb persoonlijk de mappen ‘Boeken’ en ‘Korte verhalen’ aangemaakt voor respectievelijk mijn lange projecten en mijn kortere projecten. Zoals je ziet kun je deze mappen ook in en uit klappen zodat je extra overzicht kunt krijgen.

Laat ik eens op één van mijn langere projecten inzoomen. Een project waar ik al een tijdje mee bezig ben. Ik wil nu niet teveel ingaan op wat ik met elke taak wens te bereiken. Dat is wellicht iets voor een ander blog. Mijn doel is nu om te vertellen wat je ermee kunt.
Onderaan de lijst met taken kun je drie symbolen zien.wunderlist
De meest linker is om een persoon uit te nodigen deel te nemen aan de lijst. Dit kan handig zijn als je met meer schrijvers aan een project werkt. (Of als je het programma gebruikt voor boodschappenlijstjes en je een ander familielid voor die boodschappen stuurt.)
Het middelste symbooltje is om de lijst te publiceren en daarmee te delen met de wereld, of althans het digitale deel van de wereld. Ik kan me voorstellen dat je hiermee je fans op de hoogte kunt houden van waar je mee bezig bent in een project. (Het schept ook verwachtingen, dus komt met risico’s.)
Tot slot is er, met het pennetje, de optie om je lijst aan te passen.

Je kunt een nieuwe taak toevoegen in het bovenste balkje onder de titel. Afhankelijk van je instellingen komt de taak dan boven of onderaan de lijst. Ik vind het persoonlijk prettig om de taak onderaan te zetten, zodat de bovenste taak datgene is wat ik het eerste af wil hebben. Ik kan me voorstellen dat bij ander gebruik het juist handig is om het andersom te doen. Dat kan gelukkig.
Ik moet er hier wel bij zeggen dat de tweede taak die ik invoer op de één of andere manier boven de eerste taak komt. Met de overige taken gaat het wel helemaal goed.
Tot slot heb je hier de optie om taken sterretjes te geven en daarmee prioriteiten te maken.
De miniatuur punaise achter ‘Beschrijvingen’ geeft aan dat die taak meer informatie heeft.

wunderlist(2)Elke taak heeft ook weer nieuwe eigenschappen. Zo kun je de taak een vervaldatum geven, handig als je een uitgever hebt die je manuscript op tijd moet hebben. Of het is handig voor jezelf als je je eigen deadlines maakt. (Dan moet je je daar wel aan houden *kuch* maar dat is een ander verhaal.)
Ben je helemaal een lijstjesfanaat? Geweldig, dan kun je nu een taak subtaken geven. Zo kun je lijstjes in lijstjes stoppen. Dieper dan dat gaat het helaas niet.

Wat is het verschil tussen een notitie en een opmerking?
Een opmerking is aan de groep, waarmee je eventueel je takenlijst hebt gedeeld. Zo kun je over een taak discussiëren, of bijvoorbeeld aangeven dat je van plan bent een bepaald onderdeel te doen. Je kunt uiteraard ook geheugensteuntjes voor jezelf erin stoppen.
Notities kun je dan weer gebruiken om bijvoorbeeld de taak te verduidelijken. Dit is ook handiger als je met meer mensen werkt of als je, zoals ik, een compleet warhoofd bent.

Tja, ik ben nou éénmaal een warhoofd. Dat is waarom ik zoveel van lijstjes houd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.