Een boek uitgeven

Dus… je hebt al een hoop werk gedaan. Je hebt een manuscript geschreven. Dit manuscript is vanzelfsprekend het meest geniale wat de wereld ooit gekend heeft en moet dus aan diezelfde wereld gedeeld worden.  Je wilt je boek uitgeven.
En dan komen de opties. Er zijn ondertussen duizenden manieren om een boek de wereld in te krijgen. Oké, duizend is wellicht een tikkeltje overdreven. Wellicht

Je kunt natuurlijk op goed geluk een optie kiezen, maar je raad misschien al dat dat niet zo’n geweldig idee is. Je moet bepalen wat voor jou past.
Zoals ik het zie zijn er drie ‘hoofdstromingen’ waar je binnen kunt kiezen, maar eerst een belangrijke mededeling.

Je beste werk

Zorg dat je boek er klaar voor is.
Als je een boek schrijft is het makkelijk om te denken dat jouw manuscript het geniaalste der geniale boeken is. (Het is ook net zo makkelijk om het tegenovergestelde te denken, maar dat is een ander verhaal.) Maar is dat echt zo?

Het eerste wat je gaat doen als je verhaal af is, is wachten. Wacht minstens een maand en lees het daarna opnieuw. Misschien zie je opeens dat je hier en daar toch nog wat moet aanpassen. Daarna wacht je weer even.
Op een gegeven moment besluit je dat, hoewel je verhaal altijd nog genialer kan, dit echt het beste is wat je er van kunt maken. Het tijd is om de volgende stap te nemen.

Drie typen

En dan komt de oriëntatie op uitgeverijen.
En dit is belangrijk. Ik kom te veel mensen op fora tegen die eigenlijk geen idee hebben waar ze aan beginnen. Mensen die hun boek opsturen naar ‘uitgeverijen’ en dan euforisch zijn dat hun boek uitgegeven wordt. Die mensen zijn dan heel erg teleurgesteld als ze zich realiseren wat ze hun arme boek aangedaan hebben.

Tijd om je te verdiepen in de drie manieren om een boek op de wereld te krijgen.

  • De eerste manier is om je boek traditioneel uit te laten geven. Dat wil zeggen dat je je manuscript opstuurt naar de uitgever van jouw keuze en hoopt dat ze het ook geniaal genoeg vinden. Als ze dit vinden zul je samen met je uitgever een plan opstellen om je boek op zijn geniaalst te krijgen, waarna je daarmee aan het werk gaat. De uitgever zorgt voor redactie, correctie, drukken, verspreiding… alles. Jij als schrijver zult de redactieadviezen moeten opvolgen en het één en ander aan promotie doen. Je krijgt normaliter 10% van de prijs van een boek (ex. btw) uitbetaald. De uitgever regelt alles, dus daar heb jij geen omkijken naar. Maar je vrijheid wordt wat beperkt. De uitgeverij draag het risico om jouw boek uit te geven, daar hoort bij dat je keuzevrijheid inlevert.
    Hoe weet je of een uitgeverij wat voor jou is? Kijk eens naar wat ze uitgeven, lijkt jouw boek daarop qua genre? Dan kun je je boek insturen. Vaak staat er op de site ook wat voor soort boeken ze uitgeven, het is altijd verstandig om dat aandachtig te lezen.
    Even een belangrijke opmerking; een uitgeverij die een bijdrage vraagt van zijn schrijvers anders dan het boek zelf is geen traditionele uitgeverij.
  • Dan zijn er de zogenaamde ‘vanity’ uitgeverijen. Dit zijn bedrijven die aanbieden je boek uit te geven tegen betaling. Dit is de groep ‘uitgevers’ waar het voor een hoop mensen misgaat. Het is immers zo dat de uitgeverij al geld verdiend heeft aan jouw boek, dan hoeven ze het niet eens te verkopen. Wees dus heel erg voorzichtig voordat je met een van deze groep in zee gaat. Als je voor deze route kiest, zorg dan dat duidelijk is waar je dat geld voor betaalt en wat je daarvoor terug krijgt. Zorg dat je dat op contract krijgt zodat je het bedrijf daaraan kunt houden.
  • Tot slot is er de ‘doe-het-zelf-manier’, DIY.
    Dit houdt in dat je op de een of andere manier een boel geld bij elkaar spaart en alles zelf gaat regelen. Je moet zelf redactie regelen, je bent zelf verantwoordelijk voor de cover, zelf voor de opmaak en zelf voor de drukker. Ben ik iets vergeten?
    Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Er komt een hoop bij kijken en al die dingen kosten een hoop geld. Je krijgt er wel een hoop keuzevrijheid voor terug.

POD

POD is technisch geen eigen categorie, maar heeft wel wat aandacht nodig in deze blogpost. De afkorting POD staat voor het engelse print on demand, maar wordt soms gebruikt als publish on demand. Er bestaat dan ook wel enige verwarring op het grote internet.
De term POD wordt gebruikt voor twee concepten.

  • Het oorspronkelijke concept is dat van een drukker wat precies drukt wat jij nodig hebt. Over het algemeen drukt een drukker boeken in grote hoeveelheden, oplagen van 300 stuks ofzo. Maar er zijn drukkers die minder kunnen drukken, die één boek kunnen drukken. Precies wat jij nodig hebt.
  • Het tweede concept is dat van een ‘uitgever’ die aanbiedt om boeken voor jou te verkopen. Dit valt onder de laatste DIY categorie, behalve dat je de distributie uitbesteed. Je levert een bestandje met letters aan, een mooie cover erbij, misschien betaal je nog ff vijftien euries voor een ISBN nummer. Vervolgens geef je een deel van de winst op aan het bedrijf dat het verspreidt.

Kiezen

Zoveel opties! Wat moet ik nu kiezen?
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Bekijk je opties en denk erover na. Slaap er een nachtje over. Of meer…

Wat je nog wel kunt doen is kijken welke boeken jij leest. Welke uitgeverijen staan er in jouw kast? Daar zou je nog weleens wat inspiratie uit kunnen halen.

Hoe dan ook, geef het tijd. Je boek is dat waard.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.